Recept voor spruitjes op z’n Marokkaans

 

Spruitjes, mmmmm. Ik ben er echt gek op! De spruitjes van nu zijn al lang niet meer zo bitter als ze vroeger waren. En als je ze  gaar wokt met een uitje of een fijngesneden prei en lekker veel kruiden, ruikt het ook nog eens heerlijk in huis. Ze zijn daarnaast ook nog een echte vitaminebommetjes, deze mini kooltjes zitten bomvol vitamine C (meer dan in een sinaasappel), ze bevatten B-vitamines, kalium, magnesium en natuurlijk veel vezels. Reden genoeg dus om eens wat vaker spruitjes te eten!

 

Ik combineer spruitjes het liefst met couscous of quinoa. Maar je kunt ze natuurlijk ook roerbakken en dan met aardappels eten. Meestal gebruik ik gewoon wat ik in huis heb. Vandaag was dat een prei, kikkererwten, granaatappelpitjes en pecannoten. Spruitjes op z’n Marokkaans dus.  Maar je kunt ook ui, champignons, paprika, 2 dadels, bosuitjes of appel gebruiken. Probeer het gewoon eens uit.

 

 Wat heb je nodig?

voor 2 personen:

150 gram couscous of quinoa

eetlepel ras el hanoutkruiden (ik gebruikte die van Jonnie Boer) of beetje kurkuma en paprikapoeder

450 gram spruitjes

1 prei in ringetjes

2 eetlepels granaatappelpitten

handje pecannoten

bouillonpoeder

blik kikkererwten

eetlepel olijfolie

theelepel kurkuma

peper en zout

beetje chilipeper naar smaak

Hoe maak je het?

 Maak de couscous of quinoa volgens de gebruiksaanwijzing in bouillonpoeder. Voeg een eetlepel ras elhanout kruiden toe aan het water

 Laat de couscous wellen en maak na een tijdje los met een vol. 

 Gebruik je quinoa, kook deze dan volgens de aanwijzing op de verpakking en laat even staan om uit te stomen. 

Maak de spruitjes schoon, haal de harde onderkant eraf en verwijder eventueel lelijke blaadjes. Spoel ze goed af in een vergiet. Snipper een ui of de prei en bak deze in de olijfolie langzaam gaar en bruin. Voeg de spruitjes toe, samen met een glas water en de bouillonpoeder. Bak tot het water verdwenen is. Check of de spruitjes beetgaar zijn, zo niet, voeg dan nog water toe. 

 Voeg de kurkuma, tijm en peper en zout toe. Spoel de kikkererwten af in een vergiet en voeg toe. Wok het geheel tot alles goed heet is.  Breng op smaak met beetje chilipeper en serveer met de granaatappelpitten en de pecannoten. 

 

sint ebook

Download jouw Sint Ebook!

Vraag jouw exemplaar van mijn SInt ebook aan met gezonde lekkere sint recepten

Je ebook is onderweg naar jouw mailbox!