Gezond onderweg deel 2

Recent schreef ik een blog over eten onderweg naar je vakantiebestemming. Natuurlijk kun je onderweg in wegrestaurant gaan eten. Voor sommige mensen hoort dat bij het vakantiegevoel, vooral lekker doen dan, het is jouw vakantie.

Het aanbod in wegrestaurants is vaak vet en ongezond, soms is er een salade bar, maar daaar zijn veel salades overgoten met mayonaise of olie, of er zitten ingredienten in die je liever niet eet. Verder kost het vaak veel tijd en ook geld.

 

Dus waarom zou je niet zelf een lekkere lunch mee nemen en daar een feestje van maken? Geen kleffe voorverpakte broodjes zonder voedingswaarde, maar gewoon echt lekker eten. Als je een groot picknickkleed mee neemt, kun je er met z’n allen op gaan zitten, of je gooit hem als tafelkleed over een picknicktafel die je op elke parkeerplaats in grote aantallen vindt. En dat is echt geen Nederlandse zuinigheid, juist Italianen en Fransen maken van de lunch echt een feestje als ze onderweg zijn, kijk maar eens om je heen.

Voordeel van op deze manier eten is ook nog dat je dan kunt stoppen op een kleine parkeerplaats. Deze zijn vaak veel minder druk en chaotisch, en dat is sowieso beter voor je vakantiegevoel.

 

Wat kun je meenemen?

Salades:

maak zelf een salade thuis met allerlei dingen die jij lekker vindt. Pak een grote goed afsluitbare bak en vul deze met je favorieten:

Neem een goede basis van couscous, pasta, quinoa, krieltjes of rijst. Vul dit aan met sla of spinazie.

Kies een eiwit: bv gegrilde kip, tonijn, gekookt ei, linzen of kikkererwten.

Vul je salade verder aan met rauwkost, gegrilde groente en/of kort gekookte groente zodat ze knapperig blijven

Zorg voor wat goede vetten door noten of een avocado mee te nemen. Avocado kan al door de salade, noten kun je beter in los zakje meenemen en op het laatst toevoegen.

Maak een dressing, bv op basis van olie, citroensap, verse kruiden en peper en zout en neem deze apart mee in een goed afsluitbaar flesje.

Tortilla wraps

Tortillawraps zijn heel gemakkelijk om mee te nemen. Kies het liefst een volkoren variant uit.

Lekkere combi’s zijn:

  • Roomkaas light met plakjes gerookte zalm, dunne schijfjes komkommer, dille, peper en zout
  • Tonijnsalade (blikje tonijn, 2 augurken in stukjes, evt lente uitje of halve rode ui, lepel magere yoghurt of mayonaise, peper, zout) met sla en avocado (ook lekker zonder avocado)
  • Houmous met gegrilde kip of falafelballetjes, komkommer, tomaat, rucola
  • Houmous met gegrilde groente en rauwkost
  • Roomkaas light met kipfilet of kalkoenfilet, sla, tomaat
  • Houmous of light mayonaise met kleine gehaktballetjes (van mager gehakt, ei, peper, zout en wat sambal of chilipeper als je daarvan houdt), rucola en snoeptomaatjes

Soep

Soep? Ja, waarom niet? Gazpacho is koude tomatensoep. Voordeel is dat je dit ruim van te voren kunt maken.  Maak zelf een lekkere tomatensoep (recept bv op puurvaninge.nl) , vries hem  in een goed afsluitbaar bakje in, doe het ’s ochtends bevroren in je koeltas als extra koelelement en je hebt s middags een bakje soep. Voeg wat komkommer in blokjes toe en smullen maar.

Je kunt soep ook heet in een thermoskan meenemen.

Vergeet niet om lepels en bakjes mee te nemen.

Pannenkoeken

Verras je kinderen met boekweitpannenkoekjes. Gezond en bij de meeste kinderen een hit! Bak ze de avond van tevoren en verpak ze als stapel in aluminiumfolie. Je kunt ze ook verder van tevoren maken en invriezen. Leg dan een stukje bakpapier tussen de pannenkoeken zodat ze niet allemaal aan elkaar plakken.  Verpak de stapel in aluminiumfolie of een ruime diepvrieszak. ’s Ochtends uit de diepvries in je koeltas en klaar ben je.

Voor 4 pannenkoeken:

100 gram boekweitmeel

2 eieren

300 ml melk of plantaardige melk

snufje zout

Als je wilt kun je door het beslag wat kaneel doen en bv stukjes appel meebakken. Pak de pannenkoeken op de gebruikelijke manier.

Besmeer ze ter plekke met bv beetje chocopasta en banaan of aardbeien.

 

Brood

Natuurlijk kun je ook gewoon brood meenemen en dat tijdens de lunch besmeren.

Neem losse broodjes of vraag of de bakker je favoriete brood niet snijdt maar neem een broodmes mee en snij er zelf lekkere dikke plakken van.

Voor belegtips zie de combinaties bij de wraps, neem je ingredienten in bakjes mee.

Andere tips: pakje kaas in plakjes, kleine verpakking rauwe ham of gerookte zalm (zorg dat die wel dicht bij een koelelement ligt), eiersalade (zelfgemaakt of voorverpakt).

 

Wat je verder mee kunt nemen

Een groene smoothie in een goed afgesloten beker

Komkommer, snoeptomaatjes, worteltjes

Avocado

Hard gekookte eieren

Bakje olijven

Babybell kaasjes of la vache qui rit

Fruit zoals druiven, aardbeien, kersen, appels, je kunt natuurijk ook thuis al een fruitsalade maken.

Zorg dat je thuis alles goed gewassen hebt en droog meeneemt, vergeet niet een schilmesje mee te nemen.

Goede reis!!

Heb jij nog andere lekkere tips? laat ze achter in de reacties!

 

ebook lekker onderweg

Ja ik wil het ebook Lekker (onder)weg

Schrijf je in voor mijn maillijst en je ontvangt gratis het ebook Lekker (onder)weg vol met tips voor een gezonde reis of dagje weg 

Je inschrijving is gelukt! Kijk in je mailbox voor jouw ebook