Vrouw en overgang

Hormonale veranderingen tijdens de overgang, wat gebeurt er eigenlijk?  

Zo’n 80% van de vrouwen heeft echt last van de overgang en dit leidt tot meer arbeidsverzuim. Wist je dat ‘frozen shoulder’ en typische overgangsklacht is? Leefstijl heeft een grote invloed op het ervaren van overgangsklachten. Maar ook heeft de overgang een grote invloed op de leestijl. 

Zo ben je sneller moe, kun je minder dingen aan, heb je bijvoorbeeld last van stemmingswisselingen. Veel vrouwen krijgen ook last van slaapproblemen, terwijl ze daar nooit eerder last van hebben gehad. Bijvoorbeeld meer moeite hebben met inslapen. Of te vroeg wakker worden. Of midden in de nacht wakker worden en niet meer in kunnen slapen. Malende gedachten houden je wakker. Je vraagt je af na de zoveelste keer omdraaien waarom je, terwijl je je zo moe voelt, niet meer in slaap kunt komen.

Overdag gaat het dan wel weer en denk je, het gaat wel weer over, morgen slaap ik beter. Maar als je terugkijkt merk je dat er ineens een half jaar is voorbijgegaan en dat je nog steeds slecht slaapt. 

Als professional is het dan je taak om de vrouw hierop te wijzen en te vertellen dat haar slaap de komende tijd niet gaat verbeteren. Dat ze er rekening mee moet houden dat ze nog een paar jaar slecht slaapt.  En dat ze moet gaan nadenken over hoe ze zichzelf hierin het beste kan ondersteunen. Vaak weten vrouwen dan precies wat ze moeten doen. Maar soms is het heel lastig om helder te denken en heb je hulp nodig.

Gelukkig kun je als professional dan veel advies geven. Als eerste de uitleg waarom ze slechter slaapt, een bodem voor acceptatie creëren. Dan kun je verder met slaaptips, waarvan rust creëren voordat je naar bed gaat, niet teveel plannen op 1 dag, relax-dagen inplannen (sauna, wandelen, shoppen met vriendinnen etc) een aantal zijn om te noemen. Zo is het ook belangrijk om overdag buiten te zijn zodat je ogen zonlicht zien (ook op een druilerige dag is het licht buiten feller dan de lamp binnen). Met supplementen kun je zorgen dat de vrouw ondersteund wordt op zowel inslapen als doorslapen, twee verschillende klachten. 

Dit is 1 van de aspecten waar je meer over hoort op onze trainingsdag Vrouw en Overgang.  Hoe gaat het proces van de overgang nou eigenlijk echt, zonder de bakerpraatjes, zonder het zwaarder te maken of weg te wuiven.  Waar kunne vrouwen in de overgang last van krijgen.  Overgangsklachten worden nu nog te vaak als  burnout of depressie gelabeld met alle nare gevolgen van dien. Want als je diagnose niet juist is, kun je ook niet de goede behandeling geven.

 Vera van Randwijck gaat je uitleggen wat typische overgangsklachten zijn, hoe dat komt en nog belangrijker:  wat je er aan kunt doen. Zodat jij je coachee goed kunt helpen en indien nodig weet wanneer je beter door kunt verwijzen en naar wie. 

Meer info over onze trainingsdag vind je hier 

 

sint ebook

Download jouw Sint Ebook!

Vraag jouw exemplaar van mijn SInt ebook aan met gezonde lekkere sint recepten

Je ebook is onderweg naar jouw mailbox!