Alles of niets?  

 Ik ben gek op lezen, altijd al geweest, en lees graag romans, maar ook het genre Management/ Verbeter jezelf boeken vind ik heerlijk. Op dit ogenblik lees ik ‘Steeds Beter, verander je gewoonten, verander je leven’ van Gretchen Rubin. Erg interessant omdat gedragsverandering,  het veranderen van (ongezond) gedrag zo ontzettend moeilijk is.  

 Ik heb er al meerdere inzichten uitgehaald, maar las net iets dat ik echt even met jullie wilde delen. Het gaat over of je een “Geheelonthouder” of een “Gematigde” bent, over alles of niets denken. Als je namelijk van jezelf weet hoe je denkt, kun je beter bepalen wat de beste strategie is om om jouw gedragsverandering ook echt te laten lukken. Ik zal het even uitleggen: Gretchen stelt in het boek de vraag: kun jij van een lekkere chocolade reep elke dag 1 blokje nemen of is dat onmogelijk voor je. Als dat onmogelijk voor je is, en je zou, in dit voorbeeld, willen stoppen met het eten van chocola, dan is het waarschijnlijk het gemakkelijkst voor je om te besluiten om (een bepaalde periode) helemaal geen chocola te eten.  

 Wat is gemakkelijker? 100% of 80%?  

  De keuze om iets helemaal niet te doen, voorkomt dan waarschijnlijk heel veel keuzestress bij jou. Je hoeft dan niet meer met jezelf te overleggen of, wanneer en hoeveel chocola je mag, je eet het gewoon een tijdje niet. Voor jou is 100% misschien gemakkelijker dan 98%, of 80%

 Kun je prima 1 blokje per dag eten, en doe je op die manier weken met een reep chocola, dan geeft het je waarschijnlijk heel veel stress als je voor jezelf besluit dat je niets mag, of dat je niets in huis hebt. Voor jou werkt dit dus niet als manier om je gedrag te veranderen. Gelukkig zijn er nog een heleboel andere manieren, maar daar gaat deze blog niet over. In dit blog wil ik het met je gaan hebben over een goede veranderstrategie als je het Alles of Niets type bent. Als 100% gemakkelijker is dan 98%.  

  Geheelonthouder vs gematigd  

  Ik vond dit een mooi inzicht. Als jij echt iets wilt veranderen, bijvoorbeeld op het gebied van leefstijl, ga dan na wat voor type jij bent: geheelonthouder of gematigde. Denk je zwart/wit, alles of niets? Of kan je heel goed maat houden? Met dit inzicht kun je opnieuw kijken naar jouw vraagstuk. Ik denk dat voor veel mensen een keuze om iets helemaal niet of juist altijd te doen, gemakkelijker is dan ingewikkelde regels over wanneer wel of niet. Als iets niet mag, hoef je er ook niet meer over na te denken, niet over hoeveel of wanneer, of het nu doet of straks, of nu een heel klein beetje en straks weer, etc etc. Het is gewoon duidelijk.  

 Stel je wilt afvallen. Dan moet je iets in je gedrag veranderen, want anders verandert er niets. Wat is dan het gedrag dat jou het meest in de weg zit om je doel te halen? Ik had laatst een mooi gesprek met een cliënt die vertelde dat ze een levensgenieter is, en dat het daar altijd fout gaat bij haar. En dit verhaal is denk ik heel herkenbaar voor veel mensen, vandaar dat ik het nu met je deel. Want we willen wel gedragsverandering, maar vaak weten we niet waar we moeten beginnen. We proberen wel iets, maar dat heeft dan nauwelijks effect en dan stoppen we er maar weer mee. Het gaat er om dat je de sleutel vindt tot wat écht het verschil gaat maken.  

Alles of niets denker: een praktijkvoorbeeld 

 Maar terug naar de mooie dame tegenover mij en het mooie openhartige gesprek wat ik met haar had. Overdag eet ze behoorlijk gezond en gematigd, ze sport, ervaart weinig stress en toch valt ze niet af. En dan komt het gesprek op alcohol Ze heeft de regel dat ze alleen in het weekend drinkt. Maar na even doorvragen bleek dat het weekend op vrijdag begint en dus week 3 avonden is, en dat als er op donderdag een vriendin komt er ook een glaasje gedronken wordt. En dat 1 glas wijn bijna altijd 2 of 3 glazen wijn wordt. En als er op maandag een fles nog niet leeg was van het weekend, dan is dat natuurlijk ook zonde. Natuurlijk niet elk week, maar wel best vaak. En misschien is dat ook wel herkenbaar voor jou?

 Ongemerkt dronk ze dus veel vaker dan ze eigenlijk wilde. En los van de calorieën uit de alcohol die bijzonder weinig voedingsstoffen bevatten, kreeg ze van een wijntje ook altijd trek. Dus alcohol en gezellige hapjes horen bij elkaar. En dan meestal geen worteltjes maar een lekker stukje kaas, worst of chips. Terwijl op een normale avond een kopje koffie met stukje chocola ook prima voldeed. 

In een glas wijn zitten ongeveer 120 kcal, het werden er meestal een stuk of 3 glazen, dus op deze manier krijgt deze dame per avond dat ze een wijntje drinkt misschien wel 500 kcal of meer extra binnen. En dat is voor een avondje natuurlijk helemaal niet erg, in een gebalanceerd eetpatroon kan dat prima. Maar als dat ongemerkt 3 tot 5 avonden per week is, dan raakt de balans wel zoek. En dan kun je overdag nog zo je best doen, genoeg sporten etc, uiteindelijk moet de calorie inname en gebruik wel in balans zijn. 

 Ik vroeg deze dame wat voor type zij is. Alles of niet of gematigd. Voor haar was alles of niets veel gemakkelijker vertelde ze. Want zodra ze 1 wijntje op had, verdwijnen alle goede voornemens over gematigdheid, waardoor het meestal niet bij 1 glas wijn bleef + de snacktrek die voor haar bij alcohol hoorde. Voor haar zou een tijdje Niets dus heel goed zijn als ze serieus werk wil maken van een gezonde leefstijl en in haar geval gewichtsverlies. Of ze het gaat doen? Dat weet ik nog niet, ze gaat het in elk geval serieus overwegen. Superstoer vind ik dat, want dit soort keuzes zijn niet gemakkelijk.  

 

 Hoe helpt dit bij jouw gedragsverandering?  

Wat voor type ben jij? Hoe kan jij je eigen gedragsverandering helpen? Wat zou jouw ene ding zijn dat jouw resultaten daadwerkelijk kan beïnvloeden? Ik kan me voorstellen dat het weerstand oproept bij je, alleen al bij het idee dat iets niet meer zou mogen. Weet dan dat datgene waar het meeste weerstand op zit, waarschijnlijk het meeste resultaat oplevert. En je hoeft het natuurlijk niet de rest van je leven zo te doen hè, begin gewoon eens met het besluit om de komende maand iets 100% te doen of niet te doen, bijvoorbeeld geen alcohol drinken. Elke dag een half uur te gaan wandelen. Of 10 minuten ademhalingsoefeningen doen om meer te ontspannen. Na 20 uur je telefoon in een la.  En kijk dan na een maand wat er gebeurd is. Wat het opgeleverd heeft. En hoeveel is dit resultaat waard? Laat het weten in de reacties, ik ben heel benieuwd! en denk je, he dat wil ik wel maar dat lukt me niet alleen? Kijk dan hier voor de mogelijkheden tot individuele of groepsbegeleiding.  Blijvende gedragsverandering is ontzettend lastig, ik help jou graag bij het bereiken van jouw doel!

 

ebook lekker onderweg

Ja ik wil het ebook Lekker (onder)weg

Schrijf je in voor mijn maillijst en je ontvangt gratis het ebook Lekker (onder)weg vol met tips voor een gezonde reis of dagje weg 

Je inschrijving is gelukt! Kijk in je mailbox voor jouw ebook