Supermarktjungle: havermout vs quacker supergoodness

 Supermarktjungle 1: havermout

Regelmatig krijg ik de vraag wat nou een gezonde keuze is in het ontbijtgranenschap; er is zoveel keuze in muesli en cruesli/granola. Mijn antwoord is dan altijd dat het afhangt van wat jij belangrijk vindt en dat je alleen een goede keuze kunt maken door goed de etiketten te lezen. Alleen door te vergelijken kun je een goede keuze maken. Ik zelf ga voor zo min mogelijk bewerkt, toegevoegde suiker en vet. Kijk vooral kritisch naar de ingrediëntenlijst: zit er in een pak veel noten, dan is het logisch dat het vetgehalte hoger is, maar dat zijn goede vetten. Zit er veel vet in en geen noten, dan zou ik het niet kiezen. Ook voor suiker geldt: zitten er gedroogde vruchten in het pak, dan is het logisch dat er wat meer koolhydraten in zitten. Zit dat er niet in, dan is er waarschijnlijk stroop of siroop toegevoegd om de cruesli knapperig te maken.

Mijn persoonlijke favoriet is havermout: lekker puur en simpel. Ik maak er zelf granola van, en dagelijks pap voor mijn zoon (en in de herfst en winter ook voor mezelf). Ik neem zelf altijd het goedkoopste pak in het schap, die kost € 0,45 voor 500 gram. Hier kan ik 6 x ontbijt mee maken voor ons tweeën (minder dan 4 cent  per dag per persoon)

Quacker super goodness original

Bij mijn laatste online bestelling bij mijn supermarkt kreeg ik gratis een zak Quacker Super Goodness Original. Nou weet ik wel dat je een gegeven paard niet in de bek mag kijken, maar als foodie vind ik het toch wel leuk om wél kritisch te kijken naar wat ik eet. De adviesprijs is € 2,55 voor een zak van 400 gram.

wat zit er in?

De ingrediënten van deze havermout variant zijn:

  • Volkoren havermout (75%)
  • volkoren gerst (15%)
  • volkoren quinoa (7%)
  • lijnzaad (3%)

Ik heb er 5 x ontbijt mee gemaakt voor 2 personen: € 0,26 cent per dag per persoon. Om met het positieve te beginnen, ik vond het lekker (zoon niet), het heeft iets meer bite dan gewone havermoutpap. Alle gebruikte granen zijn volkoren, dat is niet het geval bij de gewone havermout. Gevolg hiervan is dat de pap wat langer moet koken dan de instant variant.  Het gehalte aan vezels is hoger dan in de gewone variant (11 gram tegenover 6,9 gram per 100 gram havermout, dus per portie van 40 gram 4,4 gram tegenover 2,5 gram). Het bevat vooral havermout, en een beetje gerst en quinoa en een heel klein beetje lijnzaad. Lijnzaad is heel gezond, er zit omega 3 vetten in, iets waar we vaak te weinig van binnen krijgen. Het aantal gram is echter wel heel laag (3%), per portie van 40 gram zit er 1,2 gram lijnzaad in.

Claims

Ik vind het ook altijd leuk om naar de claims op de verpakking te kijken. Vaak zijn claims wel waar, maar zeggen ze niet zoveel. De claims op de verpakking zijn: zonder toegevoegde suikers (tja, dat mag je toch hopen), Bron van eiwit (even hoog als in normale havermout), mangaan (zit in alle havermout) en bron van vezels. Bij nadere analyse is alleen dat laatste dus waar, er zit meer vezels in de Super goodness dan in de goedkope variant.

Conclusie

Als je moeite hebt om voldoende vezels binnen te krijgen, kun je overwegen om deze variant te kopen. Je kunt ook zelf fruit toevoegen aan je pap om meer vezels binnen te krijgen. Gezien de prijs hou ik het bij mijn eigen variant, en voeg zelf fruit voor smaak en vezels, noten en een lepel lijnzaad toe voor de goede vetten. Zo ben je een stuk goedkoper uit, en eet je bijna net zo gezond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*