Smoothiebowl: health & happiness in in een kommetje

smoothie bowl love

Smoothies

Groene smoothies zijn inmiddels aardig ingeburgerd in Nederland. Maar heb je ook al eens een smoothiebowl gehad? Een wat?? een Smoothiebowl: je smoothie in een kommetje. Waarom je dat zou willen? Ten eerste ziet het er leuk uit ;-).  Maar nog leuker is het dat je op je smoothie verschillende toppings kunt doen: toppings die als je ze IN de smoothie zou doen volledig zouden verdwijnen qua smaak, maar wel een heerlijke en gezonde toevoeging zijn. Een paar aardbeitjes bijvoorbeeld, of wat van die heerlijke herfstframbozen. En een ander groot voordeel is dat je de smoothie moet kauwen. Dit is goed voor je spijsvertering en de opname van de voedingsstoffen. Door te kauwen maak je namelijk enzymen aan in je spijsvertering die alvast beginnen met de vertering van de koolhydraten in je smoothie. En sommige mensen vinden het sowieso fijn om s ochtends iets te kauwen te hebben. Alleen maar voordelen dus.  En het belangrijkste, het is echt nog lekkerder dan een gewone smoothie.

smoothie bowl kokos

Hoe maak je het?

Het grootste verschil met een gewone smoothie is dat je er minder water aan toevoegt, je wilt natuurlijk wel graag dat je toppings blijven liggen in je kommetje. Ik voeg normaal 2 glazen water toe, als ik een smoothiebowl maak, doe ik er 1. Er moet genoeg water in zitten om te kunnen blenden, maar het geheel moet niet te “vloeibaar” worden.

Ik maakte vanochtend een smoothie van 175 gram spinazie (vers), 1 kiwi (gewassen, met schil en met het harde pitje eruit), 1 banaan, 1 eetlepel spirulina en 1 eetlepel teffvlokken. En daarbij dus 1 glas water. Even in de blender en klaar.

Als topping kun je alles gebruiken wat je wilt en in huis hebt: zacht fruit, pitten, zaden, noten. Gebruik wat er in het seizoen is: aardbeien, frambozen, abrikozen, blauwe bessen, rode bessen of kiwi in de winter. Als je wilt kun je  ook een paar nootjes toevoegen voor wat extra gezonde vetten.

Ik gebruik afwisselend lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, pompoenpitten en zonnebloempitten. Maar als je nog superfoods als moerbeien of gojibessen hebt liggen, kan ook.  Ik had teff flakes gekregen om uit te proberen, en die smaakten er ook heerlijk door. Maar ik heb ook wel eens quinoapops gebruikt, of kokosflakes. Alles wat een beetje crunch toevoegt is heerlijk! smoothie bowl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*