Salade met jodium voor als je weinig brood eet | jodium tekort

Salade vol met Jodium

Beetje gekke blogtitel misschien, maar als je weinig brood eet, loop je meer risico op een jodium tekort. Niet dat brood van zichzelf jodium bevat, maar het bakkerszout dat erin gaat wel. En jodium is een heel belangrijk mineraal, of eigenlijk een sporenelement. Het komt van nature voor in zeewater en soms in de bodem (in de Nederlandse grond helaas bijna niet).

Jodium is essentieel voor o.a. een goedwerkende schildklier. Onze schildklier maakt hormonen aan die de stofwisseling van al onze cellen regelt. Maar zorgt oa ook voor de aanleg van de hersenen bij ongeboren kinderen.  Bij een jodiumtekort kunnen allerlei klachten horen; van koude voeten en handen, tot geheugenverlies tot abnormale gewichtstoename. Heel belangrijk om genoeg van binnen te krijgen dus.

Omdat we hier in Nederland relatief weinig jodium binnen krijgen uit onze voeding, wordt al vanaf 1942 jodium aan bakkerszout toegevoegd, en daarmee aan ons brood. Jarenlang aten we zowel bij ontbijt als middageten brood, en kregen we daarmee voldoende jodium binnen. En natuurlijk zijn er nog steeds volksstammen mensen die dit doen. Maar er zijn ook heel veel mensen die niet meer zoveel brood eten: bij het ontbijt wordt brood vaak vervangen door bijvoorbeeld yoghurt of havermout. En we lunchen vaker met salades, crackers of soep. Niets mis met deze variatie natuurlijk. In veel opzichten zijn de alternatieven voor brood heel gezond. Maar ze missen vaak 1 ding en dat is jodium.

Bronnen

Jodium komt van nature voor in zeewater en zit in grote hoeveelheden in zeewier. Omdat (wilde) zeevis zeewier eet, zit er in zeevis ook jodium, maar alleen als ze ook daadwerkelijk zeewier kunnen eten, en dus niet als ze gekweekt worden. Het element Jodium komt van nature ook een beetje voor in zuivel en eieren, maar daar moet je wel heel veel van eten wil je je ADH binnenkrijgen. Vaker vis  en zeewier op het menu is daarom heel belangrijk voor je gezondheid.

Zeewier is nog niet zo bekend in Nederland, en wordt heel weinig gegeten. Nori (het zwarte laagje dat om sushi zit), is gemaakt van zeewier. Sushi is daarom goed voor je jodium consumptie.

En daarom deel ik vandaag met jullie het recept voor een supergezonde jodium salade; met stukjes nori en zeekraal. Goed voor je lijf en ook nog eens snel klaar en heel lekker.

Wat heb je nodig?

voor 2 porties

100 gram zilvervliesrijst

bakje zeekraal (staat bij de koelverse vis)

3 vellen nori, in hapklare stukjes gesneden of geknipt met een schone schaar

bakje oesterzwammen, schoongeborsteld en in grote stukken gescheurd of gesneden

150 gram doperwten uit de diepvries

stukje prei, in ringetjes

1 ui, fijngesnipperd

teen knoflook, in plakjes

olijfolie

eetlepel sesamzaad

zoute sojasaus naar smaak

beetje gemalen chilipoeder

bouillonpoeder

Hoe maak je het?

Kook de rijst gaar in bouillon volgens de aanwijzingen op de verpakking. Zorg dat hij niet te gaar wordt. Giet af en laat even uitdampen.

Fruit de ui in een beetje olie tot hij een beetje gecarameliseerd is. Voeg knoflook en prei toe en bak mee.  Doe de doperwten erbij, en een paar lepels bouillon toe (uit de pan met rijst) en smoor de groente beetgaar, laat al het vocht verdampen. Voeg dan de oesterzwammen toe en bak mee. Doe op het laatst de zeekraal toe, wok even op hoog vuur. Voeg de sojasaus naar smaak toe, en breng op smaak met peper en de chilipeper. Meng met de rijst en de nori, strooi er voor het serveren wat sesamzaad over.

Eet smakelijk!

Ook ideaal om restjes rijst mee op te maken. Voor een extra gezonde salade kun je ook nog avocado toevoegen. En in plaats van oesterzwammen kun je natuurlijk ook gewone of kastanje champignons gebruiken. Ook de doperwtjes kun je vervangen, door bv boontjes. Of kleine roosjes broccoli.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*