Boerenkoolsalade: hollands superfood

Boerenkoolsalade

Boerenkool rauw eten, huhhh?? Ja, ik weet het, wij Nederlanders kennen boerenkool maar van 1 gerecht, en dat is van de stamppot. En ook al is het daar nu ook best weer voor, boerenkool is ook superlekker als winterse boerenkoolsalade. Probeer maar eens.

Het geheim van de salade is dat je dressing in de boerenkool masseert. Ja masseert. Het is misschien even gek, maar ook dit moet je gewoon eens doen, doe je ringen af,  handen wassen,  lekker met je handen in de kom en 3 a 4 minuten de boerenkool met de dressing masseren. Sommige mensen worden er helemaal zen van, anderen vinden het helemaal niks. Maar ja, na 3 minuten was je je handen gewoon even nog een keer af en doe je je ringen weer om. Je mengt de  andere ingrediënten door de boerenkool en geniet je van een heerlijke salade, die ook nog eens super goed voor je is.

Waarom is boerenkool zo goed voor je?

Boerenkool is een echt hollands superfood omdat het bomvol vitamines en mineralen zit. Zo bevat het meer vitamine C dan een sinaasappel. Goed voor je weerstand dus. En ook de B vitamines zijn goed vertegenwoordigd: boerenkool bevat vitamine B1, B2, B3, B6 en folimumzuur (B11). En vitamine E. Ook zitten er veel mineralen in: mangaan, koper, ijzer, calcium, kalium en magnesium. Goede reden dus om deze hollandse supergroente eens wat vaker op het menu te zetten! Wil je toch liever je boerenkool in een stamppot? Hier vind je mijn recept voor boerenkoolstamppot, maar dan nét even anders.

Wat heb je nodig? (voor 2 porties, als lunchgerecht)

300 gram gesneden boerenkool

1 blik kikkererwten

doosje champignons

2 winterwortels

beetje chilipoeder

handvol pinda’s (ongezouten)

Voor de dressing:

lekkere olijfolie

sap van een halve citroen

1 a 2 theelepels fijne marne mosterd

halve sinaasappel, in stukjes

halve avocado, fijngeprakt

peper en zout

komijnpoeder

 

Hoe maak je het?

Maak eerst de dressing: doe hiervoor alle ingrediënten voor de dressing in een grote kom, meng met een vork tot alles verdeeld is. Proef of de dressing lekker is, zo niet, voeg dan naar smaak meer van 1 of meerder ingrediënten toe. Doe de boerenkool bij de dressing, was je handen goed, en masseer de dressing in de boerenkool. Na ongeveer 3 a 4 minuten merk je dat de boerenkool een beetje gaat slinken, masseer dan nog even verder. Was je handen en ga verder met de rest van de salade.

Snij de champignons in plakjes en bak ze in een beetje olie gaar. Spoel de kikkererwten goed af in een vergiet, en voeg toe aan de champignons. Bak tot de kikkererwten warm zijn. Breng op smaak met een beetje peper en chilipeper.

Rasp de wortel fijn in een keukenmachine of snij in dunne reepjes (julienne).

Doe wortel, champignons en kikkererwten bij de boerenkool. Meng door de salade.

Veeg de pan even schoon met een keukenpapiertje en bak de pinda’s kort tot ze geurig zijn. Voeg toe aan de salade en verdeel over 2 borden.

Uiteraard kun je met de ingrediënten variëren, gebruik bijvoorbeeld eens paprika in plaats van wortel of wat je ook in je koelkast hebt liggen aan restjes groente die op moeten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*